با توجه به پرسشهای ایجادشده توسط برخی از مدیران دفاتر کاریابیهای غیردولتی کشور در خصوص دلایل توجیهی راهاندازی سامانه ملی اشتغال و کسبوکار، مطالب زیر جهت اطلاع این عزیزان و تنویر افکار عمومی اعلام میگردد.
در راستای اجرای سیاستهای کلی نظام در
بخش اشتغال (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری) و تکالیف مصرح قانونی در زمینه استقرار نظام اطلاعات بازار کار (LMIS)، وزارت
تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف گردید با راهاندازی و استقرار سامانه ملی اشتغال
و کسبوکار زمینه تشکیل و توسعه نظام اطلاعات بازار کار (LMIS) را
فراهم نماید.
همچنین این کار با مطالعات انجامشده و
براساس تجارب موفق کشورهای مختلف در اجرای سیستمهای اطلاعات بازار کار (LMIS) بهعنوان
مرکز مدیریت و کنترل عرضه و تقاضای حوزه آموزش، مهارتها و اشتغال، طراحی و پیادهسازی
شده و ایجاد سیستم یکپارچه ملی و کشوری در دستور کار برنامه ریزان و سیاستگذاران
حوزه آموزش و اشتغال قرارگرفته است.
از اهداف این سامانه که مخاطبان اصلی
آن سیاستگذاران کلان حوزه آموزش و اشتغال میباشند، میتوان
به مواردی نظیر ساماندهی نظام اطلاعات شغلی، تخصیص شناسه شغلی به افراد در سن کار
کشور، استانداردسازی مشاغل و .... اشاره نمود. با انجام این کار، تعداد دقیق
شاغلان و افراد جویای کار در این سامانه مشخصشده و فراوانی مشاغل قابلدسترسی
خواهد بود.
همانگونه که توسط معاون محترم توسعه
کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ذکر شد یکی از اهداف راهاندازی
این سامانه، دسترسی به آمار و اطلاعات مرتبط باعرضه و تقاضای نیروی کار است که
اطلاعات و دادههای دقیق و جامع بازار کار و اشتغال از طریق این سامانه در اختیار
مدیران ارشد و سیاستگذاران کشور قرار میگیرد تا بتوانند در طراحی سیاستها و
برنامههای اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذینفعان اصلی بازار کار، از آن بهره
ببرند.
لازم به ذکر است که در این سامانه هیچگونه
خدمات کاریابی و معرفی کارجو به کارفرما چه بهصورت رایگان یا اشکال دیگر صورت
نگرفته و هیچ نوع تعارضی با فعالیت های جاری صنف کاریابیها ندارد. بلکه اطلاعات اولیه همه افراد در سن کار کشور
(15 سال به بالا) شامل شاغلین، بیکاران و غیر فعال (خانهدار، محصل، بازنشسته، دارای درآمد
بدون کار و...) و همچنین فعالان عرصه کسبوکار (کارفرمایان دارای مجوز و بدون
مجوز) و دادههای ثبتی و اطلاعات هویتی از ثبتاحوال، اطلاعات آموزشی از وزارت
علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی، سوابق کاری از سازمان تأمین اجتماعی،
سازمان امور اداری و استخدامی، صندوق بیمه روستایی و عشایری و نیز گواهیهای مهارتی
کسبشده و ... در این سامانه جمعآوریشده و یا در حال جمعآوری است که میتواند
در طراحی سیاستها و برنامههای اشتغال و
تسهیل در امر برنامهریزی و سیاستگذاری سازمانها و نهادهای تصمیمگیر در
حوزه اشتغال و کار، مورد بهرهبرداری مسئولان کشور و نیز مدیران کاریابیهای غیردولتی
قرار گیرد. خاطر نشان می گردد دستورالعمل نحوه خدمات دهی اختصاصی به کاریابی ها،
به استان ها و کانون ابلاغ خواهد شد.
دفتر هدایت نیروی کار و کاریابیها